Kun tekemistä riittää, niin ajankulukin unohtuu. Vuodet vierivät ja kuin huomaamatta lapsemme kasvoivat ja niin kävi nytkin.

 

Sitä huomaa itsekin, kuinka alkaa muistella aikaa, jolloin lapset olivat vasta taaperoita ja miettiä miten helppoa silloin oli, vaikka oikeasti se ei ole kovin helppoa ollut. Ei todellakaan, sillä kun lapsia on siunaantunut useita, kuten meille, siinä kyllä riittää töitä.

Helj%C3%A4%20ja%20Helge-normal.jpg

Mutta nuorimpienkin vaippa-aika jäi taakse ja hekin aloittivat koulunsa. Samoihin aikoihin Herbert vanhimpana saavutti teini-ikänsä. Häntä seurasivat muutamaa vuotta myöhemmin kaksoset Heljä ja Henri.

Perhe%20potretti-normal.jpg

Herbertin%20syntym%C3%A4p%C3%A4iv%C3%A4t

Herbert%20teiniytyneen%C3%A4-normal.jpg

Helj%C3%A4%20ja%20Henri%20teiniytynein%C

Vaikka minä tavallaan olin kiitollinen siitä, että vaipparuljanssi jäi kauas taakse, jäin silti jollain tasolla ikävöimään tuota aikaa. Osin tuo taisi johtua myös siitä, että tiesin lastemme jonain päivänä lentävän pesästään ja suuntaavan kohti uusia seikkailuita, kun minä ja Bert jäisimme ja vanhenisimme.

 

Lisäksi olimme päättäneet, että yksi lapsistamme pääsisi ulkomaille opiskelemaan, muiden mennessä läheiselle yliopistolle. Tiesin, että valinta tulisi olemaan vaikea, sillä en vielä olisi halunnut antaa lasteni lähteä, mutta tiesinhän minä, etten voisi heitä estää, enkä toki halunnut riistää heiltä uusien kokemuksien tuomaa iloa.

 

Vaikka tunsinkin itseni haikeaksi, olin tietenkin hyvin ylpeä lapsistani, jotka kieltämättä menestyivät oikein hyvin koulussa ja niin pitikin, emme me sentään laiskureita olleet kasvattaneet. Niin ja olihan lapsillamme tietenkin paljon ystäviä.

Alicia%20ja%20Helga-normal.jpg

 

Tämän innoittamana päätin, että kunhan aika on sopiva jokainen lapsi pääsee yksityiskouluun, joten tuumasta toimeen. Niin sitten sopivana ajankohtana kutsuin yksityiskoulun rehtorin kylään. Kun itse häärin keittiössä, sai Herbert hoitaa keskustelua ja muuta rehtorin kanssa.

Herbert%20ja%20rehtori-normal.jpg

Myöhemmin Herbert esitteli asuntoamme rehtorille ja sen jälkeen ohjasi pöytään. Minua, kuten Bertiäkin jännitti, miten tässä kävisi, mutta kuten lopulta selvisi, ei olisi tarvinnut jännittää.

 

Joitain päiviä myöhemmin saimme kirjeen yksityiskoulusta.

 

Arvoisat herra ja rouva Mäntyniemi

 

Sen lisäksi, että lapsenne läpäisivät pääsykokeet erinomaisin arvosanoin, myös minä olin erityisen tyytyväinen käyntiin teidän luonanne ja voin iloksenne kertoa, että teidän kaikki kuusi lastanne hyväksyttiin kouluumme. Toivotan heidät siis reippaasti tervetulleeksi ja toivon, että he menestyvät hyvin.

 

Parhain terveisin

Rehtori

 

Minä olin hyvin onnellinen lasteni puolesta, sillä tiesin nyt, että heidän tulevaisuutensa oli turvattu. Sillä seuraava etappi tuolta koulusta olisi yliopisto, jossa jokainen lapsistamme saisivat opiskella juuri sitä alaa, jonka tunsivat omimmakseen ja voisivat toteuttaa unelmiaan.

 

Vuodet kuluivat, Bert yleni töissään huimaavaa vauhtia ja oli pian valaantutkimus aluksen kapteeni. Kun lopulta itsellenikin jäi enemmän aikaa ja tiesin lasten olevan jo niin vanhoja, että pärjäsivät jonkin aikaa keskenäänkin, vaikka niitä perinteisiä tappeluitakin oli ollut, että päätin hakea töihin.

Bert%20ylennettyn%C3%A4-normal.jpg

Olin tietenkin itse nuorena haaveillut yrityksestä, mutta sittemmin olin todennut haaveen lähes mahdottomaksi ja nyt olikin toiveissani päästä mediamoguliksi. Niin sitten hankkiuduin toimittajaksi ja ilokseni pärjäsin siinä hommassa oikein hyvin.

 

Saattoihan toki olla, että noitataidoistani oli apua, mutta enimmäkseen se johtui siitä, että tein kovasti töitä, saavuttaakseni toiveeni.

 

Ajan kuluessa loputkin lapsistamme kasvoivat lopulta teini-ikään ja koitti se hetki, jolloin meidän olisi päätettävä, kuka kuudesta lapsestamme pääsee ulkomaille opiskelemaan.

 

Äänestys radolassa!